Amalan Sunnah Selepas Solat Subuh Dan Maghrib Yang Jangan Sesekali Kita Tinggalkan

Amalan Sunnah Selepas Solat Subuh Dan Magrib Yang Jangan Sesekali Kita Tinggalkan, Jangan kurang ingat buat menyempatkan diri membaca dzikir dan juga amalan yang lain sehabis tuntas sholat harus 5 waktu, spesialnya waktu sholat subuh dan juga maghrib. berikut ini amalan yang diajarkan buat dibaca dikedua waktu sholat tersebut:

Pertama: Membaca sebanyak 10 kali, dalam keadaan masih duduk tahiyat akhir dan tidak berkata-kata, sehingga selesai bacaan:

لا إله إلا الله وحده لا شريك له, له الملك وله الحمد, يحيي ويميت, وهو على كل شيء قدير

“tiada tuhan kecuali Allah Yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagiNya. BagiNya segala pemerintah dan segala pujian. Dialah yang menghidupkan dan mematikan, dan Dialah yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu. “

Kedua: Membaca sebanyak tujuh kali, sebelum berkata-kata sampai selesai bacaan:

اللهم أجرني من النار

“Ya Allah, peliharalah aku dari api neraka.”

Dapat juga membaca:

اللهم أجرنا من النار

“Ya Allah, peliharalah kami dari api neraka. “

Apakah fadilat amalan yang pertama?

Hadis dari Abu Dzar berkata,

“Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda, ‘Barangsiapa yang membaca setelah shalat Subuh, dalam kondisi kakinya masih seperti tasyahhud akhir, sebelum berkata-kata sebanyak sepuluh kali, ditulis baginya sepuluh kebaikan, dihapus darinya sepuluh kejahatan (dosa), diangkatkan baginya sepuluh derajat (posisi), dan dia pada hari itu terjaga dari segala hal yang dibenci, terbentang dari setan, serta tidak ada suatu dosa yang dapat merusaknya pada hari itu kecuali syirik (menyekutukan) Allah ‘. “

(Riwayat at-Tarmizi dengan sanad Hasan, Imam ath-Thobrani menyebutnya di dalam al-Aushot dan al-Kabir. Lihat juga Shahih at-Targhib wa at-Tarhib: 1/306)

Imam an-Nasa’i menambahkan, “Dan baginya setiap yang dibacanya pahala seumpama membebaskan seorang hamba.”

Imam at-Tabrani menambahkan, “Dan baginya setiap apa yang dibacanya pahala membebaskan seorang hamba dari anak Nabi Ismail dengan harga seorang dari mereka 12000. ”

Apa pula fadilat amalan yang kedua?

Hadis dari al-Harits bin Muslim dari ayahnya berkata; Nabi S.A.W bersabda, “Apabila kamu selesai menunaikan shalat Subuh, maka bacalah sebelum kamu berkata-kata:” Allahumma ajirna min nar“tujuh kali, maka jika kamu meninggal pada hari itu, Allah menulis bagimu perlindungan dari api neraka. Dan ketika kamu selesai menunaikan shalat Magrib, maka bacalah sebelum kamu berkata-kata:

“Allahumma ajirna min nar” tujuh kali, maka jika kamu meninggal pada malam itu, Allah menulis bagimu perlindungan dari api neraka. “(Riwayat Abu Daud dan an-Nasa ‘i)

Wallahualam…

Semoga Bermanfaat Kepada Kita Semua Dan Jika Berguna Sharekan Kepada Mereka Yang Memerlukan.. Selamat Beramal..Jika Anda Menyukai Dengan Apa Yang Anda Baca? Like Dan Sharekan

Sumber

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*